fredag 5 mars 2010

Rapport

från lektionen. Som jag redan berättat var det himla kul ... jag märker att jag lite låter som en papegoja eller en repig grammonfonskiva (hm - DET var länge sedan) men jag kan ju inte skriva lögner här i bloggen *hihi*. Jag HAR alltid skoj på lektioner för jag har så himla bra instruktörer och för att jag ÄLSKAR att rida lektion. Egentligen skulle jag vilja rida på en ridskola med min egen häst - det skulle vara superkul. Då får man både en instruktör, gemenskap med de andra i gruppen och rida sin egen häst.
Ja ja, människa kom till saken någon gång ... 
Jag fick börja med att berätta vad jag gjort för övningar med Moa på måndagen och så skulle jag börja med samma sak som jag började med i måndags men hon hade missuppfattat vad jag sa så den övningen ville hon inte jag skulle göra. På måndagen red jag först en stor volt i galopp och sedan en liten. Vad Annelie ville jag skulle göra var att minska och öka volten och vi började i trav. Hon förklarade hur jag skulle göra med sittbenen för att inverka inåt i volten eller utåt i volten och att jag, likadant som för hästen, var tvungen att göra om och göra om min egen sits. Mycket intruktivt och bra förklarat. Det gick bra i trav men i galopp var det såklart svårare. Hon ville visa och hoppade upp på Zorino för att visa både vad hon menade med sittbenens inverkan och lite hur man ska tänka när man sitter ner i traven. Det visade sig att hon är väldigt duktig att rida med sits-inverkan. Jag såg inte vad hon gjorde (men hon förklarade hela tiden så jag förstod) och ändå gjorde hon öppnor, slutor och skänkelvikningar :) utan att ens använda skänkeln. Det var jättekul att se. Sedan fick jag hoppa upp igen och prova. Jag tog då bort stigbyglarna och dem av som läser och känner mig vet att det verkligen inte är något jag egentligen vågar men se - det gick så bra så. Jag bara satt där och kände mig helt avkopplad, det gick jättebra :) och plötsligt kunde jag minska volten till en mycket liten volt. Vi avslutade med massor av prat om hästens form - lång och låg, arbetsform, hurvida hästen kan göra vissa saker eller ej när den är i en viss form m.m. Intressant!

På måndag hoppas jag Moa kommer igen och nästa onsdag ska jag rida för Annelie igen. Vem vet kanske det blir en ryttare av mig till slut i alla fall ... ;)
Jag avslutar med en bild av mig själv från i måndags:

2 kommentarer:

Ullis sa...

Så där säger min ridlärare att man ska göra, precis som du gör på bilden - du skrattar! Om man skrattar är det inte lika lätt att samla på sig en massa anspänningspunkter! Och ju mindre anspänning, desto mer avslappnat rider man ju! :=)

Det låter så spännande det där med sitsverkan. Är det något du skulle ha lust att ägna ett inlägg till? *blinkblink* Om det går i ord att förklara förstås!!
Trevlig helg!

Moa N sa...

Hon låter bara bättre och bättre varje gång jag hör om henne, jag vill ocksåååååå.... :p