tisdag 16 mars 2010

Måndag

Igår, måndag, löshoppade vi Zorino. Efter förra gången då han rejsade runt i 200-blås i ridhuset när han var lös så vågar jag inte riktigt släppa honom. Så vi gjorde lite mer som man gör på riktig löshoppning. Byggde en bana så han visste vart han skulle, jag släppte honom i början och B stod med havrehinken i slutet. Det gick mycket bra och det är så vi ska göra hädanefter. Denna gång höjde jag hindrena lite så att det blev lite mer av en utmaning. Sista hindret låg på 70-80cm när vi slutade (eller ja jag sänkte ju efteråt och lät honom hoppa lite lättare på slutet) och han bara flög över. Jag tror han lätt kan hoppa högre men vi tar det lite pö om pö. Han tycker det är himla kul i alla fall - det märktes väl.
Sen fick han gå ut en stund i hagen utan täcke och sola sig lite - myyysigt!

Sudden går också naken ute när det är så här soligt, och han sover även inne utan täcke nu. Zorino får sova med täcke ett tag till han. Dessa nätter när det varit runt 10 minus ute så är det plus 6-7grader inne i stallet när man kommer på morgonen.

Vi mätte hästarna igen och jag kan konstatera att innan förra mätningen hade alla hästarna gått ner i vikt och denna gång har alla gått upp i vikt - hihi - så de ligger allihopa på ett ungefär på samma vikt som i höstas. Att de gått ner förra gången beror nog på att det varit så himla kallt och då går rätt mycket energi åt till att hålla värmen (trots täcken) och nu har det ju blivit mildare och då räcker energin igen.

Naprapaten gjorde ett gott jobb - inget ont på måndagkvällen :)
Däremot nu på dagen när jag suttit ett par timmar framför datorn och jobbat så fick jag jätteont igen. Skönt att jag ska dit igen imorgon.

Inga kommentarer: