måndag 18 oktober 2010

Vår lördag

Den bedrövliga dagen: Vi åkte till Södertörns Ryttarcenter för att träningstävla och oj vad dåligt det gick. Egentligen vill jag inte ens berätta om det men men om inte annat så för att minnas i efterhand.

E skulle starta Nido i 80 och 90cm men eftersom det gick så dåligt i 80cm så gick jag upp till sekreteriatet och bad att hon skulle få starta en gång till på 80cm istället. Första omgången stannade han ... många gånger och jag tror han rev en bom också. Han studsade runt, reste sig och hade sig rent bedrövligt. Andra gången gick det bättre men hon fick ändå två stop - på titthinder. Banan var jätteknepig och underlaget var kladdigt och halt - men vi ska absolut inte skylla på det.

Sen var det meningen att E skulle starta 90cm med Cuba, det har hon gjort förrut och då har dom bara petat en bom. Men redan på framhoppningen såg man att Cuba hade tappat all förtroende för E - hon gjorde i stort sett BARA propeller-hopp - INTE ok! Inne på banan hoppade hon men alla hopp var bedrövliga - så efter ett stop ropade jag till E att hon skulle bryta.

Att Nido betedde sig tror jag är mest ungponny-beteenden och  någon typ av "period" han har kommit in i ... det går över och är inte hela världen plus att andra rundan ändå var okej. Men med Cuba däremot så har hon nog tappat förtroendet vad gäller hoppning (hon har blivit rykt i munnen hos en tidigare ägare och är vääldigt känslig vid hoppning). Där får vi börja om lite och egentligen är ju inte det heller hela världen eftersom det är min ponny och när jag hoppar - hoppar jag ju med långt tygel, hållandes i manen och ståendes upp redan hundra meter innan hindret, så rycka henne i munnen lär jag ju inte göra. Men jag hade ju gärna sett att E tävlar också henne så hon får göra sådana saker också. Vi börjar om och ser till att det blir bättre helt enkelt.

Det var dock en tung och tråkig dag - skönt att söndagen blev desto bättre :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Så tråkigt att det gick så dåligt. Men som sagt, hopptävlingar ÄR ju inte hela världen, man kan göra så mycket andra roliga saker med sina hästar...

hälsningar Ylle