söndag 3 oktober 2010

Tävling x 2

Igår, lördag, var det dags för andra omgången i allsvenskan, på Siggesta (Värmdö). Dock hade jag och E bestämt, tidigare under veckan att hon inte skulle ställa upp med  Kakan. Dom blev ju uteslutna från tävlingen på Rastaborg i måndags. Jag tycker det skulle vara tråkigt att dom ska avsluta sin tävlings-tid tillsammans med massa misslyckanden. Bättre komma ihåg alla bra rundor som blivit. Även med tanke på laget kändes det bäst att inte ta med Kakan. Däremot bestämde vi att ta med oss Nido och Cuba istället och starta två ungponny-klasser istället. Med Nido gjorde E sin andra felfria LC och fick en till fin rosett. Dom var jätteduktiga och tempot kändes alldeles perfekt.
Med Cuba startade hon också i LC och fick ett pet men för övrigt en fin runda.

På Siggesta hade vi en jättetrevlig dag - tusen miljoner tack till bästa tävlingsskötarna Sofia och Millan <3
Årsta-Runsten har två lag med och det ena laget kom 2:a - vilket var toppenroligt och betyder att vi kom med i finalen som äger rum om 1 månad :)

Idag har vi haft TREC-tävling i stallet och det var också jätteroligt. TREC är franska och betyder ungefär "Tävling i uteritt". Man rider i 3 olika moment.
1. Orientering till häst
2. Teknikhinderbana
3. Gångartstest

Orientering är vad det låter som. Man får en ideal-tid och man får inte överskrida max-tid och inte heller underskrida min-tid. Det finns kontroller ute längs en "bana" och dessa ska man ta.
Teknikhinderbana - är olika typer av "hinder" som man kan ställas inför ute i naturen. T.ex öppna och stänga en grind, ta sig över en bäcke, en bro m.m.
Gångartstest är skritta så fort man kan och galoppera så långsamt man kan.

Alla barnen och ungdommarna var superduktiga och jag tror alla uppskattade det hela och tyckte det var roligt.
Vi har också tagit fram en typ av "pokal" - eg är det en tavla där vi skriver in Stallmästare i de olika grenar vi tävlar i och vilket årtal man blev stallmästare.

Förutom detta har vi också haft stalltjänst i helgen - så nu är jag redigt trött. Från och med veckan som kommer nu ska jag jobba lite mer i stallet också - jag och B jobbar hela måndagar, intag tisdagar, hela onsdagar, intag torsdagar.

Natti natti :)

Inga kommentarer: