måndag 18 januari 2010

Lektion igen

Lite oväntat kom min ga tränare till stallet och hade lektion för mig och en annan tjej. Det var jättekul och vääldigt bra för mig och inte nog med det - hon kommer nästa måndag igen :D

Följande övningar stod på schemat idag:
Först fick jag börja med "krumeluren" - man rider i skritt i svag skänkelvikning (nästan en öppna från början) från medellinjen och ut mot B eller E, där kommer man fram i trav över "hörnet" och sedan gör man en S-båge och byter varv. Så håller man på och vartefter man har värmt upp klart gör man skänkelvikningen mer och mer tvärande.
Efter det fick vi rida på en ått-volt i trav och göra halt vid A, C och X. Och inga haffsiga halter inte utan ordentliga där hästen sätter under sig. Mycket viktigt och mycket övning behövdes det. Jag fick denna övning som läxa. Sedan var det dags för "riktiga" skänkelvikningar och här sprang min lilla pålle ifrån mig ideligen så jag fick göra om och göra om och tillslut blev väl en och annan rätt så bra. Till sist så fick vi öva på förvänd galopp och det var nog den övningen som gick bäst för mig idag. Konstigt nog för det är inget jag någonsin ägnat mig åt att öva. Men det var jättekul!
Det var en rolig lektion och jag har längtat efter att rida för Moa.

2 kommentarer:

Irene sa...

Låter som bra övningar. Får jag testa nån gång.

Sofia sa...

Hehe, vi är ju uppväxt med krumeluren :p Men vad kul att det gick bra! Hade gärna varit med själv...