lördag 2 januari 2010

Året som gått

Många bloggar jag läser har gjort en liten sammanfattning, på olika vis, av året som gått. Tänkte att jag skulle försöka mig på något sånt.

I januari stod vi i annat stall. Året inleddes, som i år, med rätt ordentlig kyla. På nyårsdagen red vi på skogstur i sandbackarna och rejsade två varv i galoppbacken. Vi frös om tårna så det stod härliga till men kul hade vi. I februari och mars var det så mycket is så vi var tvugna att låta hästarna få vintervila - något som Suddens ben inte mådde så bra av. I mars sa vi upp våra boxplatser och bestämde oss för att flytta tillbaka till Pärlviken. Under våren började jag och B en utbildning till Hästskötare på  Strömsholm. Det var dels distansstudier och dels ett antal träffar. Jättekul och i maj gjorde vi slutprov och var klara. Sommaren kom och vi flyttade till Pärlviken. Det var både kul och jobbigt att flytta tillbaka. Vi hann med en del väldigt roliga uteritter innan Rasmus så tråkigt fick fång, strax efter betessläppet. Juli tillbringade jag och E i Grekland och stackars B fick dra hela lasset ute i stallet. Då bytte också stallet ägare och döptes om till Grödinge Stall. I augusti och september åkte vi skytteltrafik till kliniken i Stav. Dels med Rasmus och hans fång-efterdyningar och dels upptäcktes det att Castors ena griffelben var helt av och behövdes tas bort. Sudden åkte också en sväng till kliniken - hans galla var enormt stor och behövdes göras något åt. Den punkterades, sprutades in kortison direkt i gallan och han fick äta metacam i 10 dagar. Sedan blev den bara bättre och bättre. Jag kände att jag måste vidare i min ridning och att Sudden inte var hästen som kunde ta mig dit. Sofia blir Suddens fodervärd och jag börjar leta efter en ny häst till mig själv. Kakans mage var väldigt dålig under hösten och vi fick till och med göra ett upphåll i träningarna för Jenny men så fick vi rådet att prova att byta ut en del av hö´et mot halm och vips var han helt bra. Under hela hösten åkte jag iväg och provred den ena hästen efter den andra men hittade absolut ingenting som passade mig. Precis i början på oktober hittade jag en annons som lät lovande - åkte till Ekerö och provred och blev HELT GALET förälskad! Jenny följde med som rådgivare och tyckte absolut jag skulle slå till. I slutet på oktober åkte vi till Solvalla för att besiktiga. Zornio gick igenom med glans och så fick jag äntligen hem honom. I början på december åkte jag iväg till Södertörn och tog en lektion för Anders Eriksson i tömkörning med både Zorino och Kakan. Resten av året gick åt till att göra så många olika saker som möjligt med Zorino för att lära känna honom. Sudden fick en underbar höst och början på vintern tillsammans med Sofia - massor med skogsritter och galopper på åker och i sommarhage istället för tråkiga dressyrpass i ridhuset med mig. Kakan och E utvecklades hela tiden och blev bara bättre och bättre tillsammans.

Ett hästår som innehöll nästan allt man kan tänka sig. Nu hoppas vi på ett ännu bättre 2010

Inga kommentarer: