tisdag 30 november 2010

Duktig tjej

Åh vad kul det är med klickerträning! Cuba är så himla duktig och lär sig så fort. Varje gång jag öppnar boxdörren tittar hon på mig och man riktigt ser hur hon undrar om det är tid för "träning" (dvs godis hihi).
Idag hade jag henne lös på gången och det var rätt stökigt runt omkring men hon höll fokus på mig nästan hela tiden.
Idag gjorde jag en ny sak - jag försökte få henne att putta med mulen på en borste som låg på marken. Det tog ett litet tag men sen så puttade hon försiktigt och väääldigt snabbt på den - då klickade jag direkt. Sen gjorde hon det tre gånger till. Jag tror hon tyckte det var lite läskigt men eftersom hon verkar ha fattat att det kommer något bra ur det så gjorde hon det i alla fall.

Idag har jag köpt Polar Paddar till båda hästarna men Cuba har bara broddhål i trakterna och eftersom man sätter fast paddarna med brodd i tårna så kunde jag inte prova. Men Cuba ska få nya skor på måndag så efter det kan jag testa. Ska bli kul :)

Jag är extremt förtjust i min lilla ponnytjej. Hon har ett väldigt trevligt lynne, är så mjuk och försiktig men ändå orädd och väldigt framåt när man rider.

3 kommentarer:

Å sa...

Jag är inte ett dugg förvånad över att hon är så lättlärd. Så superklok ponny som hon är! Bara 5 år och ändå så"mogen" ( säger man så om hästar?....:) en riktig 10 poängare!!
Och M är kär:)
Kramis

VildeKaja sa...

Jag älskar unghästar för att de är så nyfikna och lätta att forma, men visst är en del av dom härligare än andra =) Var köpte du dina polar paddar? Lillhästen? Vi behöver köpa sånna till våra kusar inom det snaraste.

Marie sa...

Vad roligt att du klickertränar!! Det ska bli spännande att följa Cubas utveckling.