söndag 1 augusti 2010

Fullt upp

Hela dagarna :D

Nu är B på välbehövlig semester och jag tar hand om alla fem hästarna. Det fungerar förvånansvärt bra ... vilket får mig att misstänka att det inte är häst-/stallvård som är det som tar mest tid i stallet ... :S

Igår duschade vi båda hästarna och det gick väldigt bra. Jag tror inte Nido är badad så många gånger men han nöjt verkligen. Han till och med gillade när vi sprutade med slangen rakt i ansiktet ... knäppa häst :)
Kakan bjöd inte heller till något motstånd även om han inte gillar att bli spolad i ansiktet så accepterar han det mesta med bara lite sura ögonkast då och då. Efter dusch gick vi på promenad i skogen med dem för att dom skulle få torka. Kakan kan man absolut inte släppa in i boxen blöt för då rullar han sig direkt!

Idag har E hoppat båda hästarna och hon började med Nido. Den lilla hetsporren fick spelet dirket när dom kom ut på ridbanan och det fanns hinder framme ... jösses alltså. Han klara av att galoppera på stället, om bara ekipaget visste hur så är jag övertygad om att han skulle klara en galopp-piruett - alltså rent styrkemässigt! I vilket fall så efter ett antal språng där det kändes som det gick lite för fort så bad jag Millan sitta upp för att se hur han betedde sig med någon lite tyngre och med lite mer erfarenhet på ryggen. Han försökte göra exakt likadant med den skillnaden att han inte fick. Millan hoppade några språng och sedan hoppade E upp igen. Då plötsligt så kunde dom hoppa i ett lugnt och fint tempo. Så nu ska vi köra lite hoppning varannan dag ett par gånger. Det är ju inte hoppning utan mer som markarbete. Bommarna ligger i kryss på sockerbitar så det är ju ingen höjd att tala om.

I morgon ska E rida dressyrlektion på Nido för Annelie, på tisdag är det hoppgrupp hemmavid för Ida på Kakan och på onsdag kommer Nidos ga ägare och har dressyrlektion. Den 15 augusti är det dags för tävlingsdebuten på Nido - en LC:1 i Enköping. Det ska bli spännande att se, dels hur han beter sig borta på tävlingsplats och hur det går för dem. Han har ju ett riktigt fint steg men som ekipage är dom rätt ojämna. Nu hinner dom träna lite innan så jag hoppas det kommer kännas bra.

Vi har beslutat oss för att inte ha någon medryttare på Nido - jag ska ju också ha något att rida på. Att skritta och kanske trava lite i skogen med mig på ryggen 2 dagar i veckan tror jag blir toppenbra för Nido. Så får vi se vad mitt knä tycker om saken ...

Inga kommentarer: