måndag 5 april 2010

Moa-träning

var det dags för idag. Jätte-jätte länge sedan men äntligen klaffade allt. Trots snöblasket som förvandlade den vackra vår-världen till en vidrig vinter sådan så bestämde jag mig för att rida på utevolten. Det är så pass mycket bättre med plats att det kan vara värt lite klaffsande. Jag fick börja med slutor längs långsidorna. Gå in i slutan i lååångsam skritt, övergång till trav och sedan några skrittsteg på slutet. Det gick ganska bra. Han var lite långsam i reaktionerna men det blev bättre efter några andra övningar på volt mittimellan. Vi höll på rätt länge med de här slutorna och sedan gick vi över på en liknande övning på volt. Tagen bakdel på volten och övergångar mellan skritt och trav. Detta gick sådär.
Sen var det galopparbete och då var jag redan trött ... hehe. Men jag fick i alla fall till det rätt så bra i högervarv. Först galopperade jag på en stor volt och sedan en liten volt inne i volten - vartannat varv. Sedan ville Moa att jag skulle svänga "fyrkantigt", ta med mig framdelen istället för att ställa honom och svänga. Det gick bra, när jag väl fattat vad jag skulle göra. Eftersom jag har svårt i vänstervarv så fick jag först göra en lite annorlunda övning där. Men när Moa tyckte vi varit duktiga och ville avsluta så bad jag om att få prova att göra den "fyrkantiga" svängen även i vänstervarv och det fick jag ju såklart. Det gick det med :)
Två saker kan jag i alla fall konstatera - dels är det möjligt att galoppera på väldigt små volter på denna utomordentligt fina och duktiga häst och dels är helt klart ryttaren (det vill säga JAG) som sätter begränsningarna.

I flera dagar nu har jag känt mig så peppad och det går jättebra just nu i ridningen. När jag ridit klart vill jag inte annat än pusta en liten stund och sedan hoppa upp igen och göra mer ...

Inga kommentarer: