måndag 28 december 2009

Rider på

Jag rider på och provar bett. Rider minst tre-fyra dagar med ett bett innan jag provar med ett nytt. Just nu ligger tvådelat tungt bett med bettskivor på högsta placering. Idag blev han dock lite tung i handen med det bettet men jag ska rida några ggr till så får vi se. På listan att prova finns:
- hackamore
- rakt bett i metall
- rakt gummibett

Sen vet jag inte riktigt ...

Idag provade jag lite "nya" saker i ridningen. I höger varv övade jag på att göra halt direkt från galopp med hjälp av mest mage och säte - det gick både bra och dåligt. När jag började gick det jättebra men ju längre ridpasset led så gick det sämre och sämre ... av någon konstig anledning, det brukar vara tvärtom. I vänstervarv gick denna övning inte så bra så då övade jag på att göra övergångar från trav till skritt med hjälp av mage och säte istället. I slutet av ridpasset gjorde jag en del övergångar mellan skritt och halt med bara säte till hjälp och han är verkligen lyhörd - det gick kanonbra :D
Jag måste ju ändå säga att jag har en kanonhäst. Jag har inte upptäckt någon enda sak som jag inte gillar hos honom!

2 kommentarer:

VildeKaja sa...

Varför hittar ni inte något bett som 'passar'? Vad händer och hur upplever du honom när du tycker att det är bettet som inte 'passar'? Har du hittat renskinn förresten? Jag har inte köpt något ännu, hittade faktiskt ett på ica maxi.. haha.. vet inte om det skulle gå att klippa till och använda? det är ju halva priset mot vad de kostar i en hästsportsaffär typ.

LisaFlisa sa...

Spännande att prova så många bett. Jag är så otroligt imponerad av att du märker någon skillnad (apropå det vi pratade om i bastun).
Fick reda på att jag inte får förlängt på jobbet, därav skit-inlägget :-(

Men som bästaste T säger: bra, nu kan du göra något roligt istället! Tur att jag har honom.

Kramar och TAAAAAACK för julen :-)