fredag 11 december 2009

Anders Eriksson-träning

Igår åkte jag iväg till Södertörn med både Zorino och Kakan. Anledningen var att ta två lektioner för Anders Eriksson i tömkörning. Det var fantastiskt roligt :D. Båda hästarna skötte sig exemplariskt och bästaste B var så himla snäll och följde med som hästskötare - TACK <3
Första lektionen tog jag Zorino och Kakan fick stå i transporten under tiden. Z var duktig men lite spänd i början. Jag lärde mig mängder med väldigt bra saker. Anders tyckte inte att Zorinos bett verkade passa honom. Och eftersom jag tycker att i ridningen är han så tung i handen så ska jag prova lite olika andra bett och se om jag kan hitta något som passar honom bättre. Jag fick lite tips av Anders. En sak som jag lärde mig för flera år sedan var att bettet inte ska vara så stort, det ga snacket om ca 1cm större än munnens bredd fick jag lära mig är fel. Efter det har jag haft mindre bett på mina hästar men Zorino har ju helt enkelt kvar det bett som jag fick med honom. Det största felet på Zorinos bett enligt Anders är just att det är ca 2 cm för stort.
När lektion nr 1 var slut fick jag 10 min paus. Lastade in Z (som gick in själv igen :D) och lastade ur Kakan. Z blev lite sur när Kakan gick ur transporten men han lugnade sig snabbt.
Kakan var också jätteduktig och hör och häpna han gillade Anders jättemycket. Anders fick till och med titta och känna Kakan i munnen. Något som BARA E fått göra tidigare. Kakan har ju ett rakt bett med fasta ringar och det tyckte Anders verkade passa Kakan jättebra. Han påpekade flera gånger att Kakan är en väldigt känslig häst. Vilket vi ju vet hihi. Här fick jag också lära mig massa bra och roliga saker.
En toppen eftermiddag med andra ord. Jag hoppas verkligen jag får möjlighet att träna tömkörning för honom igen - han var oerhört trevlig och väldigt pedagogisk!

1 kommentar:

Å sa...

Låter fantastisk roligt och så värdefullt att få riktigt proffsig hjälp med utrustningen. Han bör ju veta kan man ju tycka. Måste varit värt varenda krona:D