torsdag 3 december 2009

På banan

I tisdags när jag red gick det så dåligt så jag var helt ärligt inne på att sälja hästarna och börja med någon ROLIG hobby - typ ... schack eller något sånt.
På onsdagen, igår, var det dags för träning hos Jenny igen och tack för det! Jag sa till Jenny att betrakta mig som helt nybörjare - jag kan rida lätt, inget annat - typ. Så i 30 minuter gjorde jag inget annat än övergångar mellan skritt och trav och någon halt. That´s it! Och se ... sen när E red lektion så fortsatte jag i andra änden av ridhuset och då kom vi till riktigt arbete efter en stund. Idag när jag red hemma gick det som smort, jag fortsatte bara på samma typ av övningar.
Min förra tränare sa alltid:
- När man får problem så går man tillbaka till "början" - om inte stop och start fungerar så kan inget annat heller fungera.
Mycket klokt sagt!
Jag har bytt bett - från jaktkandar till vanligt tränsbett och jösses vad stark han är. Fast egentligen är jag inte helt säker på om han är stark eller om jag bara är "svag". Jag är van att inte ha något i händerna när jag rider, Sudden behöver man aldrig ta i munnen. Zorino kanske bara helt enkelt är som "alla andra"? Däremot hängde han lite i bettet idag när vi hade jobbat ett tag. Och det var lite jobbigt, jag hade dessutom dåliga handskar, vintervantar eftersom det var så kallt. Tyglarna bara gled ur händerna hela tiden.
I morgon, fredag, ska Zornio vaccineras och det betyder bara skritt-arbete i tre dagar - trist :(
På något vis har jag inte riktigt vant mig vid att ha Zorino. Varje dag blir jag liksom lite förvånad över att ja, just det, jag får rida honom idag också :)

6 kommentarer:

Teija sa...

Du får allt ge dig själv och Zorino lite tid... Bara våga börja med schack, hihi
Ha en fin helg, kram

VildeKaja sa...

Nä-ä, man skall endast ha en lätt kontakt med hästen, det skall inte kännas som att man är ett stödben för hästens mun eller att det blir en dragkamp. Det skall alltså inte kännas tungt i handen alls. Du kommer få hjälp av din tränare att nå dit. Kämpa bara vidare! :-)

Helena sa...

Du ska se att det snart släpper, håll ut! Själv hade jag en jättetrevlig lektion i onsdags, red Glenn för första gången, fick honom i form tidigt på lektionen och det höll i stort sett i sig, härlig känsla från en som fortfarande ser sig som nybörjare... Kram och trevlig helg!

Anonym sa...

Vi har alla sådana där tillfällen då ingenting verkar fungera. Nu har du också nyss varit sjuk, så då få ha lite tålamod! =)

/ Ullis

PEWS sa...

Teija: Javisst är det så men ibland känns det bara så ... ja trist. Speceillt den här årstiden som jag har så himla svårt för. Hamnar lätt i dåliga spiraler :(
VildeKaja: Men hur vet jag att han inte bara är som "alla andra" hästar? Jag har ju verkligen ingenting annat att jämföra med. Många som ridit Sudden håller med mig om att han verkligen är superkänslig i munnen ...
Helena: Du är verkligen ingen nybörjare. På sätt och vis har du ju kommit så himla mycket längre än mig - du är dels van att rida olika hästar varje vecka och dels har du hela tiden ridit stor häst. Själv har jag ju bara harvat på med ponny *hihi*.
Ullis: Rider du också? Länk till blogg kanske? :D
Ha en trevlig helg!

Anonym sa...

Ja, jag rider. På ridskola och för tränare. Har inte råd med häst. :-(
Sedan är det inte enbart en ekonomisk fråga, egentligen. Jag skadade mig i en trafikolycka för 20 år sedan och en av det allra bästa sakerna för att kunna rehabilitera mig var just att börja rida. Kroppen svarade oerhört bra. Gör givetvis jätteont att rida, men hästar ger så mycket.

Fast jag önskar mig en häst. :) Jag tycker dina hästar är så otroligt fina!

Tyvärr så har jag ingen blogg.

/ Ullis