fredag 9 september 2011

Olika åsikter

Alla människor tycker olika om saker och ting och det har jag verkligen inga problem med men jag tycker förstås att man ska stå för sina åsikter ...


Följande kommentar kom idag:
På lång sikt tror jag inte att hästarna håller för att tävla så mkt som de gör, varken fysiskt eller psykiskt. Verkar ju som om ni tävlar varje helg.Ca tio helger per år hade väl varit mer realistiskt.


Till att börja med - VEM är du?
Sedan - VEM säger att just 10 helger per år hade varit bra att tävla?


10 helger per år kan vara på tok för mycket för vissa individer medan andra klarar 10 per säsong eller mer. Varje häst är unik och det är väl upp till varje ägare att checka av att hästen inte frestas på för mycket fysiskt och psykiskt.


Vi har fyra ponnier som tävlas (den ena bara på tävlingar i närhet) och jag ser till att det inte blir för många helger i rad och inte heller för många per tävlingssäsong. Våra hästar har långa dagar ute i hagen i stora hagar (en av ponnierna går på lösdrift), de får god tillgång på fint foder och de pysslas om varje dag. De får vila i perioder över året. De mår som prinsar och prinsessor :) De tävlar absolut inte för mycket och jag är väldigt uppmärksam på om de ändrar sig i beteende och jag har mycket god koll på deras fysik. Hästarna betyder enormt mycket för oss och jag är 100% övertygad om att de har ett så bra hästliv som de kan ha. Jag är dessutom stolt över att ha så fina ponnier!


Jag har gärna en diskussion med dig men då vill jag veta vem du är!

4 kommentarer:

Å sa...

Lite märkligt att JUST 10 helger per år är det optimala...? Antar att hästar, precis som vi människor, är väldigt individuella...olika upplägg passar olika individer.

Ida sa...

Jag blir alltid lika fundersam på hur vissa anser sig vara "bättre" hästägare än andra...
Även fast vi ALLA har dem av samma orsak, vårt eget höga nöjes skull.

Sen vad vi alla väljer för olika inriktningar är ju upp till var och en. Vill man rida i skogen på sin häst får man göra de, vill man ha sin häst barfota får man ha de, vill man tävla och träna sin häst får man de också...
Det enda vi inte får göra med våra älskade djur är att skada dem, självklart finns det praktexempel på de också, Se bara Sofia Kroon, men någonstans måste man väll inse också att man inte kan dra alla tävlingsryttare över en kam?
Och är det så att man upplever att en människa håller sina tävlingshästar på ett felaktigt sätt får man väll ta kontakt med en instans som kan ändra på de, och inte skriva en anonym kommentar på en blogg... Det känns bara patetiskt...

Moa N sa...

För en van häst är ju en tävling inte speciellt hård träning. Om hästen inte blir stressad av tävlingsmiljön är väl en tävling till och med lättare än ett träningspass hemma, kan jag tycka.

Blir hästen uppstressad av själva miljön är det väl en annan sak, men det har ju också ofta med vana att göra. Och för att få vana behöver de ju tävla hyfsat regelbundet.

B sa...

När personen gett sig till känna kan du ju skicka den på studiebesök på mitt jobb så får vi se om uppfattningen ändras något ;)