torsdag 29 september 2011

Fång

Kakan har fått fång :(
Nido har misstänkt fång :(


Hur kan detta hända samma dag?
De går inte i samma hage, har inte gjort på flera flera veckor. Den ena äter bara hö och den andra bara silage, båda äter LITE kraftfoder. Vi har inte gjort några foderbyten och de har båda gått på gräs sedan i maj. Kakan har inte gått på gräs nu de senaste veckorna. 


Det enda de har gemensamt är att båda blev skodda idag. Hovis kom ut på kvällen och kollade att han inte sömnstuckit någon av dem - men icke. Kakan är jag helt övertygad om att han har fång medan jag är mer skeptiskt till Nido. Dels är han inte en typisk fånghäst överhuvudtaget och dels är han inte alls så mycket påverkad men han har puls på alla fyra benen och går väldigt stapligt. Kakan har inte puls på något ben men kan knappt gå ALLS. Ingen av dem stod och avlastade frambenen i en sån där typisk fångställning. När jag kom ut kl 15.30 ledde jag ut Nido i hagen och då var han ohalt, när Emma tog in honom för att göra iordning honom hade det gått ca 1 timme och då var han stapplig och halt. Sedan tog det ca 1 timme till så hade han fått Butta. Kakan stod i boxen när vi kom och Emma tog ut honom på gången då var han redan blockhalt - alltså hade det gått lite längre men när hovis ställde in honom i boxen efter skoning var han ohalt och inte stapplig, då var klockan ungefär 13. Alltså har vi förhoppningsvis stoppat "processen" väldigt tidigt genom medicinering.


Fy fan vad jag är ledsen!! :(

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter mycket mer troligt att hovslagaren har verkat/skott dom så det uppstått rejäl sulömhet...Håller tummar o tår att det absolut inte är Fång :(

Maria sa...

Usch hoppas verkligen inte att det är fång... Kan det inte vara som "anonym" skriver att hovslagaren verkat för mycket på båda och de blivit påverkade av det?

Jag håller tummarna för att det inte är fång... Vet hur det är att ha det på sin häst :( dvs INTE kul...