onsdag 19 januari 2011

Ponnyakuten igen

Igår kollade jag på ponnyakuten på SVT play och skrev ett litet inlägg om det. Idag läste jag Havrepappans inlägg om detsamma. Det visar sig att vi har väldigt lika åsikter - jag och Havrepappan.

Läs gärna hans inlägg här
och här publicerar han SVT´s svar på hans mail angående säkerheten i programmet

Jag, som inte har hållt på med hästar i hela mitt liv, som har gnällt och klagat över t.ex ridsportsförbundets "hysteriska" upplägg när det gäller säkerhet kring hästhantering (läs själva i Hästhållning i praktien av Mats Mellberg) m.m m.m tycker ändå att det ser helt galet farligt ut i programmet. Att man som förälder köper en häst som bockar hela provridningen? Att släppa ut tävlingsponnyn och dottern på framridningen fastän ekipaget är en fara - inte bara för sig själva utan för ALLA på framridningen? Varför? Är det kul med ridning om allt runtikring är så extremt besvärligt och farligt?

Man skulle kunna göra en parallell till en annan debatt - nämligen den om avel. Varför fortsätter man att avla på individer som uppenbarligen inte är bra?

Att rida och vara med hästar/ponnyer är något som ska vara roligt men man får aldrig aldrig glömma att det är ett flyktdjur och att dom väger väldigt väldigt mycket mer än oss och är väldigt mycket starkare.
Jag är mamma till en dotter som hanterar sin och andras ponnyer/hästar i stort sett varje dag - och jag är såklart väldigt mån om att det inte ska hända någon olycka. Den enda vägen, om jag ska forstätta låta henne hålla på med sin hobby, är ju att lära henne säker hästhantering. Sedan är det visst så att man kan slarva ibland - men det rätta beteenden måste ändå läras in. När man har så extremt snälla och väluppfostrade djur som vi har så är det jättelätt hänt att man slackar på säkertänkandet eftersom de aldrig uppträder illa MEN även här kan det hända saker - eftersom de är djur som lätt blir skrämda.

Jag undrar om dom som lastar häst utan handskar, speciellt med linor bakom en helt panikslagen häst, vet att brännskadorna i handen lätt kan gå ner ända till skelettet?

Inga kommentarer: