måndag 31 januari 2011

Flytt-rapport

Flytten i lördags fick jättebra - snabbt tack vare fin-fin hjälp (TACK för det Helena). Hästarna installerades i sin hage och sina boxar och verkade tycka det var okej. Frampå em red Maja och Emma i ridhuset medans jag och Å snabbt slängdes in i "gemenskapen" - det var privathästmöte. Där satt vi i någon timme och jag fattade nada - kändes det som. Helt annorlunda regler, rutiner m.m. Men jag fick lite förklaringar efteråt så det klarnade. Bl a så ska alla hästar på anläggningen kunna ledas (och leds) med kejdegrimskaft. Något som mina aldrig blivit ledda med eftersom de är så enkla men men regler är regler och det är ju bara att efterleva.

På söndagen gick jag upp relativt tidigt och åkte till stallet (man släpper ut sina hästar själv på helgerna). Jag och Emma började dagen med att rida i stora ridhuset - något som jag aldrig gjort (trots att jag ridit några terminer på ridskolan) och också något som jag velat göra länge. Det var jättekul :)

Framåt femtiden på em kom jag sedan tillbaka och hämtade in dom. Då gick Nido på bakbenen in :(
Han är mycket mer stressad över hela situationen än vad Cuba är. Idag hade dock båda varit rätt stissiga vid intag. Men jag tror det lägger sig med tiden - nu börjar dom väl fatta att vi inte kommer åka tillbaka igen och då är det klart det kommer en reaktion.

Idag har jag varit halva dagen på ga stallet och städat ur den ena boxen. Rätt jobbigt för där låg bädd efter inte mindre än tre hästar varav den ena en rejäl bjässe på nästan 180cm i mkh ... med andra ord rätt tjock bädd (och rätt äcklig på sina ställen). I alla fall är just den delen avklarad nu :) Kvarstår att skura lite väggar, krubba och skåp. Det tar jag någon annan dag i veckan.

I morgon ska jag rida igen - och då hoppas jag på att det kan vara någesånär så man kan rida en sväng ute :)

Inga kommentarer: