tisdag 26 juni 2007

Så var det gjort

Jag började dagen med att tömma Suddens box på torv och att skrubba rent den. Det var både jobbigare och tog längre tid än jag hade trott. Jag och Hanna var inte klara förrens strax efter tio och ungefär då kom Nicklas med transporten. När vi hade packat ihop allting och satt på transportskydden på hästarna var det dags att lasta. Vi började med Sudden. Jag tog honom och gick mot transporten och efter lite övertalning gick han så snällt upp i transporten. Väl där ramlade något som stod på andra sidan, varpå han blev jätterädd och stack direkt. Sedan tog det 2 timmar att övertala honom att gå upp igen. Så med en försening på nästan tre timmar kom vi äntligen iväg från Pärlviken. Resan gick jättebra men tog ändå 6 timmar och det var lite jobbigt. Vi var framme på Äpplerums lantgård vid strax före halv åtta på kvällen. Vi lastade av hästarna och tog en promenad med dem och sedan visade vi dem deras boxar inne i den ena stallet. Äpplerums lantgård är verkligen en idyll, jättevackra omgivningar och flera pittoreska stallbyggnader plus massor med andra djur.
Nicklas, jag och Emma hade hyrt ett rum på gården för den första natten, vi la in våra saker och åkte sedan iväg till Wickholms stuga. Där lämpade vi av alla barnen och åkte sedan för att handla lite middagsmat. Middagen intogs vid halv elva på kvällen och efter det var vi alla helt slut. Jag, Nicklas och Emma åkte iväg till vårt lilla rum på Äpplerum och vi somnade nog allihopa inom loppet av några minuter, trötta som vi var. Nästa morgon åkte Nicklas hem redan vid 6-snåret. Emma och jag sov ut och släppte sedan Sudden i hagen. Där fanns redan två andra inackorderingar, ett sto och en valack och så två av gårdens egna ston. De båda stona på gården var väldigt dominanta och högljudda. Jag tror Sudden blev lite perplex ... det var ett himla liv på damerna. Den andra valacken däremot sökte sig lite till Sudden och ville hälsa. De såg ut att komma överens. När vi senare under dagen gick en tur till hagen för att se hur det gick så fann vi Sudden helt ensam längst bort i ena änden av hagen.
Jassi och Hanna skulle iväg till sitt läger så vi följde med. När vi hade lämpat av dem åkte vi hem med alla småtjejer. Jag och Anette åkte till Äpplerum för att rida. Vi tog en ca timmes ritt ute i skog och mark. Vilka omgivningar, helt otroligt underbart vackert. Det enda som var jobbigt var alla bromsar som besvärade Sudden en hel del men det gick bra ändå. Jag hade, min klumpedunsa glömt flygsprayen hemma i garaget. Det var inte det enda jag hade glömt. I villervallan som blev när det tog så lång tid att lasta honom glömde jag både hans flyghuva och hans grimskaft. Nicklas fick lov att skicka flyghuvan när han kom hem, han fann inte grimskaftet, så jag köpte ett nytt. Efter ridturen, som var jättehärlig, åkte vi hem och åt middag. Även den kvällen somnade vi gott. På måndagen var det dags för Lovisas och Britts ridläger. Anette skjutsade dem medan jag och Emma åt frukost. Sedan promenerade vi på lilla Alvaret och efter det tog vi en tur in till Borgholm för att äta lunch. På eftermiddagen åkte vi ut till ridlägret för att hämta småtjejerna - de hade haft en jättefin dag. Vi skjutsade hem Lovisa och Britt och åkte sedan för att rida, både Anette och jag och Emma. Emma fick låna en liten underbart söt b-ponny som heter Lafayette. Henne hade jag god lust att ta med hem! Emma tyckte hon var jättekul att rida. Efter middagen besämde jag mig hastigt och lustigt för att åka hem. Jag kände att jag inte riktigt orkade med att säga hejdå till Sudden. Det känns helt kass att åka iväg från honom i fem veckor. Som jag kommer att sakna honom. Nästa sommar ska jag inte lämna iväg honom så här!!

Inga kommentarer: