fredag 27 april 2007

Galen fart

Alltså jag är rädd för höga farter och det gäller allt. Jag gillar absolut inte att åka bil fort, jag hatar när det gå för fort när jag åker skidor och jag tycker inte om det på hästryggen heller.

Jag hade hjärtklappning och blodsmak i munnen när jag hade ätit lunch idag - när jag kom på att om ngr timmar skulle jag vara i skogen mitt i en ridgrupp och inte ha något val när vi väl kom fram till galoppbacken. Vare sig jag ville eller inte så skulle min häst galoppera i full fart upp för backen, så är det bara. Ett tag tänkte jag att jag ringer återbud och hittar på att jag måste göra något annat men så tänkte jag att nä, nu jäklar (förlåt franskan) så måste jag tuffa till mig och sluta va så mesig. Så jag åkte ut, följde med ut i skogen och galopperade upp för hela backen och lite till. Och visst var han väldigt ivrig och tyckte det var superkul och visst gick det vansinnigt fort MEN det var också riktigt riktigt roligt. Fast jag hann inte tänka så mycket på att njuta - jag hade fullt sjå med att se till att Sudden inte sprang om Pamir och istället fick jag styra in Sud i rumpan på Pamir. Tur att Pamir är så snäll.

På vägen hem igen kom hunden (som brukar följa med när ridgrupperna är ute och rider) tillbaka efter ett eget litet äventyr och när hon sprang om Sud försökte han sparka henne varpå jag hamnar över halsen på Sudden. Men jag klarade mig från att ramla av. Vi var just i typ det enda leriga stället i hela skogen - det hade varit så typiskt mig att ramla av just där.

Någon dag snart ska jag ge mig ut i skogen helt själv med Sud och galoppera upp för någon backe, jag tror nämligen att han inte alls har sådan fart när han är själv. Fast då ökar också risken att han blir rädd för något. Alltid när han är själv så är han så mesig och blir rädd för både det ena och det andra. Men men ...

Fast innan det så MÅSTE jag köpa mig en säkerhetsväst!!

Inga kommentarer: